torsdag 24 april 2008

Den kungliga huvudstaden.

Hallihallå focks!

Jag kom hem från Stockholm i tisdags. Jag åkte i väg med bildklassen på måndagen för att se hur läget var med vår kära huvudstad.

Tågresan dit gick hur snabbt som helst (X2000 du vet) vi var där på under tre timmar. Vårat vandrarhem skulle ligga vid Slussen vilket vi fick höra av Nina var ett ganska creepy ställe med mycket nazister och annat pack. När vi kom till vandrarhemmet märkte jag till min förvåning och förtvivlan att vi skulle vistas på en båt. Jag trodde jag skulle bli spy när jag såg vårat rum (vattenytan var en halvmeter under vårat fönster) men det gjorde jag inte utan det gick faktiskt helt okej att bo där.

Först gick vi till Konstfack och åt lite lunch, sedan fick vi en rundtur för att kolla hur allt gick till på konstfack. Det verkar vara helt underbart att gå där. jag ska söka in varje år tills jag kommer in. :D Nina berättade lite om sin tid på konstfack och om en lite skum kille som hon hade hälsat på i korridoren lite då och då men som inte verkade göra så mycket. Hon tänkte inte så mycket på det (man är väldigt upptagen och arbetar självständigt på konstfack) men efter ett tag så visade det sig att den här killen inte gick på skolan utan var en uteliggare som hade bott där i tre år. Han passade in på konstfack med sina trasiga kläder och sånt för (förlåt men..) folk där ser alla lite ut som uteliggare. XD

Sedan gick vi för att kolla på något på kulturhuset men det var stängt så vi fikade i stället och jag tyckte att jag såg han där som är huvudpersonen i filmen Ondskan, men det var inte han. Men såg dock han som spelar Måns i "Pelle svanslös" på tunnelbanan.


Sedan gjorde vi oss i ordning för att gå ut. Vi gick och käkade på ett kebabställe i gamla stan och jag pussade på ett vårtsvin. Vi gick och kollade lite på stureplan och sedan gick vi hem till båten. Jag och Natalie tog varsin öl och lakritsshot. Blev nästan lite små lullig.
Den andra dagen drog vi till morderna museet och kollade på en Andy Warhol utställning som var helt underbar. Vi kollade ocskå på andra kända konstnärers verk som Monogram av Robert Rauschenberg som jag har skrivit ett arbete om. Geten var tyvärr inglasad så jag kunde inte klappa den. :'(
Våra tunnelbanekort hade gått ut så vi fick gå hela dagen. Vi gick och åt i kungshallen där man kan äta mat från hela världen och fortfarande sitta tillsammans. det var otroligt mysigt faktiskt.
Klockan åtta var det dags att åka hem! Stockholm må vara bra men jag gillar nog Götet ett snäpp bättre, det är lite mer... lite mer.. eh.. GÖTT! ^^

Så det var allt om Stockholm som jag vill berätta.

I dag träffade jag Linda och tog en glass i det vackra vädret, det var helt underbart. Jag köpte en jättesöt klänning också som ser lite ut som ett circustält.

Over and out.

2 kommentarer:

Princess Elina sa...

"Han passade in på konstfack med sina trasiga kläder och sånt för (förlåt men..) folk där ser alla lite ut som uteliggare." HAHA!:D

Princess Elina sa...

Förresten måste both of you göra en sån här: http://princesselina.blogspot.com/2008/05/back-in-days.html